9.7.1.3.2.2. L’audiodescripció dels personatges:
- Cal evitar usar adjectius valoratius que amaguen subjectivitat: bonic, lleig, preciós, horrible, etc. No obstant, en alguns casos podem considerar que són essencials per preservar la comprensió del producte i mantindre’n la funcionalitat (còmica, poètica, etc.).
- En la majoria dels casos, els personatges s’audiodescriuen gradualment i se n’inclouen una o dos característiques en cada bafarada d’informació.
- Pel que fa a l’aspecte físic, prestarem especial atenció als canvis d’aparença, ja que solen implicar salts temporals.
- En relació amb trets psicològics, cal parar atenció no fer una interpretació personal i, sempre que es puga, es preferirà especificar quina pista del canal visual ens ha fet arribar a esta conclusió.
- Exemple millorable: Joana està morta de por.
- Exemple correcte: Joana tremola i gemeca. Té els ulls oberts de bat a bat.
- Igualment, si l’estat en què es troba un personatge es pot deduir fàcilment a partir de la pista sonora, no cal incloure’l en el text de l’audiodescripció.
- Pel que fa a la presentació del nom del personatge, tenim dos opcions:
- Presentar-lo amb el nom la primera vegada que es puga, normalment en la primera aparició en escena.
- No presentar-lo pel nom fins que no es diga en l’obra. Esta sol ser l’opció per defecte. Abans que això passe, se solen utilitzar genèrics i alguna característica rellevant del personatge: el xiquet de les ulleres, la dona rossa, l’home del garrot, etc.