9.7.1.3.2. Aspectes de contingut
- S’ha d’aplicar la regla espai-temps, que consistix a aclarir quan, a on, qui, què i com, en este orde, sempre que es puga.
- quan (moment del dia: nit o dia; matí, vesprada; de bon matí, a poqueta nit, a l’eixida del sol, etc.).
- a on (llocs, escena, canvis d’escena, etc.).
- qui (gènere, vestit —descripció de l’estil, de les característiques de la roba, etc.—; característiques físiques —alçada, cabells, color de pell i dels ulls, complexió, o trets únics dels oradors, etc.—; edat —xiquet de bolquers, xiqueta, jove, vell, madur, edat avançada, etc.—; expressions facials —riure, celles, arrugues, etc.—; llenguatge corporal —mans tremoloses, cames creuades, mans en alt, negar amb el cap, alçar els muscles, etc.—).
- què (sons de fora de camp, efectes sonors difícils d’identificar, subtítols o qualsevol element gràfic important).
- com (desenrotllament de la història que ajuda a seguir el text: explicitació d’el·lipsis d’informació, per exemple, de cada situació que es descriu).
Exemple: (QUAN) Un dia de febrer, (A ON) en la porta d’un institut, (QUI) un xiquet (QUÈ) mossega un entrepà (COM) ansiosament.
Quan no es puga seguir esta regla espaciotemporal, i sempre que es considere necessari, es pot marcar un canvi cronològic amb les expressions següents: Recorda, En el passat, En el futur, De nou en el present, etc. Si, per contra, s’observa un canvi cronològic que pretén despistar, no cal explicitar-lo i llavors es poden fer servir expressions vagues com per exemple En un altre moment.
- Una bona idea per a ordenar i prioritzar les idees en el guió segons el temps disponible i la velocitat de narració és incloure només una o dos idees per bafarada d’informació, així com evitar la concatenació de frases subordinades.
- El guió ha de tindre en compte la trama de l’acció dramàtica o el discurs que se sent i, en segon lloc, els ambients i les dades plàstiques que apareixen en la imatge.
- La informació ha de ser coherent amb la tipologia de l’obra i les necessitats de l’audiència (públic infantil, juvenil, adult, etc.).
- El guió ha de ser tan concís com siga possible, amb la finalitat d’evitar confusions a l’audiència.
- S’han de respectar les dades que aporta la imatge sense aplicar la censura ni suprimir informació rellevant ni afegir informació innecessària.
- S’ha d’evitar descriure el que es pot deduir del text sonor original.
- No s’ha d’avançar la informació de la trama, ni trencar les situacions de tensió dramàtica, suspens o misteri.
- S’ha d’evitar transmetre cap punt de vista subjectiu. No s’ha de descriure el que és invisible, no perceptible amb la mirada, és a dir, interpretacions pròpies de la persona a càrrec de l’audiodescripció.
- Quan siga convenient i tècnicament possible, es poden fer descripcions més extenses (explicacions sobre la producció, definicions de termes, etc.). Això es pot fer, de forma especial, en la retransmissió d’esdeveniments esportius i culturals, per exemple. Serien tècniques similars a les que s’utilitzen en la ràdio.