8.1.13.1. Títols d’obres musicals
No se solen traduir els títols de discos: The Man Who Sold the World o Black Star, de David Bowie. Però sí els títols d’òperes, operetes, sarsueles i altres gèneres de gran abast que es troben en llengües diferents de les més pròximes a la nostra (francés, italià o castellà). Així, tenim, de Wagner, L’anell del Nibelung, La valquíria, El crepuscle dels déus; de Mozart, La flauta màgica, Les bodes de Fígaro; de Bartók, El castell de Barbablava; de Prokófiev, L’amor de les tres taronges. Però mantenim l’original en casos com ara l’espectacle Cómeme el coco negro, de La Cubana; les sarsueles Agua, azucarillos y aguardiente, de Chueca, o La verbena de la Paloma, de Bretón; òperes com per exemple La Dolores, de Bretón; La vida breve, de Falla; Don Quichotte, de Massenet, i L’heure espagnole, de Ravel, o Così fan tutte i Don Giovanni, de Mozart. Tot i això, se solen traduir els títols més descriptius de les composicions i de les òperes per a facilitar-ne la comprensió: La consagració de la primavera, de Stravinsky, o Els pescadors de perles, de Bizet.
A banda del criteri de la proximitat o llunyania entre llengües, també es té en compte si els títols de les obres estan molt connotats en la llengua original: Il trovatore, La bohème.
També es mantenen en la llengua original els títols que estan en una llengua diferent de la de l’autor per voluntat seua: Una voce in off, de Montsalvatge, o Charmes, de Mompou.
Quan es tracta de peces famoses, especialment àries i cantates, conservarem la llengua de l’original per a mantindre la identificació de la peça: Una furtiva lacrima, de l’òpera L’elisir d’amore (Donizetti); Ombra mai fu, de l’òpera Serse (Händel); Nessun dorma, de l’òpera Turandot (Puccini); La donna è mobile, de Rigoletto (Verdi); L’amour est un oiseau rebelle, de Carmen (Bizet); Viva il vino spumeggiante!, de Cavalleria rusticana (Mascagni).
Per contra, les denominacions d’obres que inclouen una forma musical genèrica s’han de traduir. Així, direm: Novena simfonia, Appassionata (sonata per a piano), Quartets Razumovski, de Beethoven, Concert per a violí en re major.