2.12.7. Emplaçament de productes publicitat
La tècnica de l’emplaçament del producte (product placement) consistix a col·locar la marca o el producte en alguna seqüència d’una pel·lícula, sèrie o programa de televisió. D’esta manera, la marca pot ser identificada clarament pels espectadors i produir-los un efecte no forçat, integrat en el relat de ficció o en el programa d’entreteniment (a diferència de la publicitat directa).
A diferència d’altres pràctiques, com ara la publicitat encoberta o la publicitat subliminar, l’emplaçament del producte és una tècnica publicitària legal. Tanmateix, el fet de ser un servici públic de comunicació exigix vetlar pel respecte a l’audiència i no usar esta tècnica de manera abusiva.
Este requisit exigix que, a l’inici, hi haja un advertiment visual o sonor (segons convinga) que continga la llista dels anunciants de qui es farà publicitat en el programa.
L’advertiment ha de complir els requisits que indica la llei:
a) Ha d’aparéixer al principi del programa, amb la presència de l’emplaçament del producte, cada vegada que es reprenga el programa, i al final.
b) Ha de seguir uns criteris de coherència formal.
c) La mida i el contrast de la lletra, així com el temps de permanència en la pantalla, han de facilitar-ne la lectura.
L’obligació d’advertiment previ és extensiva a tota la programació que continga emplaçament del producte. Ara bé, queden excloses d’esta obligació les obres audiovisuals en què la CACVSA no intervinga en la producció (obres alienes i cinematogràfiques).
Finalment, per a extremar la protecció de la infància i l’adolescència en relació amb les formes de publicitat encoberta, es recomana evitar l’emplaçament del producte en els programes, servicis o marques adreçats específicament als infants i adolescents durant l’horari protegit.