Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Part B. El model lingüístic de la CVMC

Escriu un o més termes per a buscar en el llibre d’estil:

2.1. La norma internacional

La comunicació clara és un corrent que afecta tant el sector públic com el privat, i que en el món dels mitjans de comunicació resulta fonamental. El paper dels periodistes és crucial per a transformar la complexitat del món en una comunicació que tot el públic puga entendre. Les institucions tenen el repte d’implementar estratègies de llenguatge clar en les seues comunicacions cap als ciutadans, atenent al seu dret a comprendre, i els experts tenen la responsabilitat de comunicar amb claredat i precisió.

El llenguatge dels mitjans de comunicació s’identifica amb les directrius de la comunicació clara, ja que el llenguatge clar s’ha convertit en un pilar fonamental per a garantir l’accessibilitat i l’eficiència en la comunicació institucional i corporativa.

En el context del llenguatge dels mitjans de comunicació, la norma 24495-1:2024 Llenguatge clar. Part 1: Principis rectors i directrius està en consonància amb la claredat, la concisió i el rigor. Els missatges que es transmeten en este àmbit han de complir amb els principis de coherència, cohesió, correcció i llegibilitat. Esta norma representa un avanç clau a l’hora d’establir un estàndard per a la comunicació clara, aplicable a totes les llengües, tant al castellà com al valencià.

L’objectiu de la norma és facilitar l’aplicació del llenguatge clar, que prioritze els lectors, la seua experiència i competència lingüística, així com el context de la comunicació. Així mateix, proporciona criteris específics per a millorar la claredat, la coherència i l’accessibilitat dels textos.

Tracta, a més, diversos aspectes com la redacció, l’organització i el disseny, que milloren la capacitat dels destinataris per a accedir a la informació requerida i localitzar-la, així com per a comprendre-la i utilitzar-la de manera efectiva.

La norma proposa unes directrius per a cada un dels principis, entre els quals cal destacar:

  1. Adequació: adaptar contingut al públic objectiu i al context.
  2. Claredat lèxica i gramatical: organitzar la informació de manera lògica i jeràrquica.
  3. Disseny accessible: incorporar elements visuals que faciliten la comprensió.
  4. Consistència terminològica: mantindre uniformitat en l’ús de termes i definicions.
  5. Comprovació de comprensió: validar els textos a través de proves amb usuaris.